Lekcje kulturowe i okolicznościowe

 

A będzie dzisiaj luźna lekcja???

Powiem szczerze, kiedy słyszę to pytanie od uczniów gotuje się we mnie ze złości.  Bo jak to? Co chcecie robić? Pewnie nic!!! Zadają je przeważnie przed Świętami Bożego Narodzenia, walentynkami itp. Nie wiem w ogóle dlaczego powstało to zjawisko. Luźna lekcja - czyli uczniowie robią to co chcą, nauczyciel udaje, że pracuje i to ma być niby dla dobra uczniów? Jakoś mam wobec tego wewnętrzny sprzeciw, dlatego zawsze na to pytanie odpowiadam, że moje lekcje są zawsze luźne, czyli, że nie ma spiny i stresu, a dzisiaj będzie lekcja okolicznościowa lub kulturowa, bo dzień jest szczególny. 

Równie wartościowa, tylko ciekawsza

Głęboko wierzę, że lekcje okolicznościowe powinny i mogą być nie tylko atrakcyjne dla uczniów, ale przy okazji wartościowe językowo, rozwijające oraz przygotowywać ich do czekających ich egzaminów i to nie tylko dlatego, że treści kulturowe wpisane są w podstawę programową, ale typy aktywności, które uczniom zaproponujemy korelują z zadaniami egzaminacyjnymi. Zatem jak to zrobić?

Mówienie

Czasem, ze względu na niewielką ilość godzin języka obcego (u mnie w technikum to tylko 2 godziny tygodniowo), traktujemy je nieco po macoszemu, zwłaszcza, że wynik egzaminu ustnego nie wpływa na rekrutację do szkół wyższych. Ale przecież to podstawowa umiejętność, której uczniowie najczęściej będą potrzebować podczas wyjazdów czy kontaktów ze współpracownikami z zagranicy. Wykorzystajmy właśnie lekcje okolicznościowe do ćwiczenia tej sprawności, proponując uczniom jak najwięcej zadań zachęcających do mówienia. Moje sprawdzone sposoby to:

TABOO


Na każdą okoliczność mam przygotowany zestaw. Przeważnie są to dość trudne słówka dla uczniów, więc zanim zaczniemy grać w klasyczną wersję TABOO zapoznaję ich z nimi, modyfikuję zasady gry pozwalając lub wręcz nakazując użyć słów taboo z karty podczas definiowania hasła, a dopiero na koniec gramy w wersję zabraniającą użycia słów podanych pod hasłem głównym. Przykładowe taboo znajdziecie 
a na blogu mam ich bardzo dużo, wystarczy użyć wyszukiwarki.

Okolicznościowa matura

Z maturzystami możemy poćwiczyć maturę ustną przygotowując zestaw okolicznościowy, na przykład wielkanocny:
Ten przykładowy znajdziecie TUTAJ

lub walentynkowy (TUTAJ) - kliknij w grafikę


STACJE DYDAKTYCZNE/ESCAPE ROOMY

Jestem fanką prowadzenia zajęć metodą stacji dydaktycznych, o czym piszę 
Pozwalają na indywidualizację pracy, zachęcają do pracy w grupach, a przy okazji można przemycić w każdej dosłownie każdy typ zadań egzaminacyjnych, a uczniowie nie czują tak naprawdę, że przygotowują się do egzaminu. Jeśli nie macie przekonania, że ta metoda sprawdzi się u waszych uczniów, spróbujcie jak zareagują na lekcję o Londynie, USA, czy Irlandii przeprowadzoną właśnie w ten sposób. Ręczę, że będą zaskoczeni i zachwyceni. Polecam szczególnie zestaw o Londynie TUTAJ,


ale znajdziecie ich dużo więcej na blogu. Zadania są naprawdę różnorodne. Zachęcam do tworzenia własnych, szytych na miarę dla waszych uczniów. Na pewno to docenią.

Lekcja ciekawsza

Mam nadzieję, że zainspirowałam kogoś do przeprowadzenia lekcji kulturowych w sposób nieszablonowy i ciekawy dla uczniów, ale oferujący coś więcej niż tylko zabawę. Wiem, że wśród osób czytających te słowa jest mnóstwo pomysłowych i zaangażowanych nauczyciel, dla których cały ten wpis to same oczywistości, ale może przynajmniej jedna osoba uzna, że któryś z tych pomysłów i materiałów się przyda. Będę wdzięczna z feedback w komentarzu :) Gdybyście szukali gotowych materiałów kulturowych, zapraszam

Jeśli lubicie przeprowadzać lekcje kulturowe zapraszam do grupy na Facebooku Kulturowe lekcje języka obcego. Czeka tam na was mnóstwo inspiracji.

 Kochacie escape roomy zarówno te cyfrowe jak i tradycyjne? Zapraszam do grupy na Faceboku Escape Roomowy Raj. Znajdziecie tam mnóstwo gotowych escape roomów do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego (ale nie tylko), a także możecie podzielić się swoimi.



Komentarze

Popularne posty