Co z tą maturą dwujęzyczną?

 

        Czy też zauważyliście, że coraz większa liczba uczniów decyduje się zdawać ustną maturę na poziomie dwujęzycznym? W przypadku matury pisemnej jest to dla uczniów pewna zagwozdka: czy jestem na tyle dobry, że poradzę sobie z maturą dwujęzyczną, czy może bezpieczniej zdawać rozszerzoną, która też może okazać się dość trudna? Wszystko dlatego, że egzaminy na poziomie dwujęzycznym i rozszerzonym odbywają się w tym samy czasie. Natomiast egzamin ustny na poziomie dwujęzycznym można wybrać dodatkowo i organizowany jest innego dnia niż obowiązkowy bez określania poziomu. Nie ma progu zdawalności, a wynik jest jedynie informacją dla ucznia. Różne są uczniowskie motywacje. Czasem uczelnia, przeważnie zagraniczna, wymaga podejścia do egzaminu ustnego na poziomie dwujęzycznym, czasami uczeń chce się po prostu sprawdzić, bo czuje, że to nie będzie dla niego obciążeniem, a niektórzy podchodzą trochę hobbystycznie - a zobaczę jak to jest, nic nie ryzykuję. 

    Niezależnie od tego, czym kierują się uczniowie, jak w przypadku każdego egzaminu, warto poznać jego strukturę i kryteria oceniania, jeśli chcemy uzyskać naprawdę satysfakcjonujący wynik. Matura z języka obcego na poziomie dwujęzycznym to naprawdę nie przelewki. Zestawy wyglądają bardzo przystępnie, temat w zadaniu drugim podany jest po polsku, stąd pewnie mylne przekonanie, że to nie jest nic szczególnie trudnego. Otóż to tylko pozory. Podczas tego egzaminu nie wystarczy odpowiedzieć kilkoma zdaniami na pytania, przedstawić swój punkt widzenia, czy uzasadnić zdanie. Tutaj trzeba pokazać się również jako osoba potrafiąca w sposób pogłębiony wypowiadać się na bardzo skomplikowane tematy, często związane z kwestiami ekonomicznymi, czy społecznymi. Ponadto należy stosować struktury i frazeologię na poziomie C1, więc znajomość potocznego angielskiego naprawdę nie wystarcza. Tutaj nie chodzi o to, żeby się jakoś dogadać, ale żeby wyrażać się w sposób precyzyjny, używać różnorodnych struktur i wyszukanego słownictwa. Każda wypowiedź musi być pogłębiona, rozbudowana, uargumentowana, poparta różnorodnymi przykładami. Zadanie drugie wymaga od zdającego wygłoszenia około 3-minutowej wypowiedzi, która ma wstęp, rozwinięcie, zakończenie,  a ponadto nawiązuje i rozwija 3 aspekty podane w uszczegółowieniu tematu. Uczeń odpowiadając na pytania egzaminatora, musi liczyć się z tym, że będą one trudne, a dodatkowo jego opinie mogą być kwestionowane, co wiąże się z koniecznością szybkiego przytaczania kolejnych argumentów. 

    Jak pomóc uczniom w przygotowaniu się do tego egzaminu? Oczywiście, przede wszystkim dbać o ich rozwój językowy od pierwszych lekcji, wymagać uzasadniania odpowiedzi, nie zgadzać się z ich zdaniem itp. Wszystko po to, żeby przyzwyczajać ich do podobnych sytuacji podczas egzaminu. Warto przestudiować z nimi ten fragment informatora, w którym zamieszczone są przykładowe zestawy, a szczególnie część dotyczącą kryteriów oceniania. Uczniowie muszą być świadomi, czego oczekuje się od nich podczas tego egzaminu. Wisienką na torcie będzie przeprowadzenie kilku egzaminów próbnych, które pozwolą uczniom skonfrontować swoje wyobrażenia o egzaminie z rzeczywistością. Poczują na własnej skórze jak radzą sobie z ograniczoną ilością czasu na wypowiedź, zobaczą jak zachowują się w sytuacji stresowej i reagują na nieoczekiwane pytania egzaminatora. W dużych grupach uczniowie mogą na zmianę odgrywać rolę egzaminatora i zdającego, pod warunkiem, że przygotujemy dla nich odpowiednie wersje zestawów. Niestety rynek wydawniczy jest tutaj dość ubogi, a przykładowych zestawów jest bardzo niewiele. Moim sposobem na ten deficyt jest samodzielne przygotowanie różnorodnych zestawów, które potem mogę wykorzystać z uczniami. Przygotowałam cały pakiet - 25 zestawów, które obejmują wszystkie działy tematyczne obowiązujące podczas egzaminu maturalnego Każdy zestaw składa się z wersji dla zdającego oraz dla egzaminatora. Wersja dla egzaminatora wzbogacona jest o szczegółowe instrukcje oraz pytania, które należy zadać zdającemu. W sumie jest to 100 stron materiału, zgodnego z informatorem CKE. Zestawy można wykorzystać jako materiał ćwiczeniowy w pracy indywidualnej z uczniem lub do pracy w parach - wówczas jeden z uczniów pełni rolę egzaminatora, a drugi osoby zdającej. Można je też wykorzystać do przeprowadzenia próbnego ustnego egzaminu na poziomie dwujęzycznym.

Przykładowe zestawy do pobrania znajdziecie TUTAJ


Cały pakiet 25 zestawów dostępny w sklepie TUTAJ (kliknij w grafikę)

Jeśli lubicie przeprowadzać lekcje kulturowe zapraszam do grupy na Facebooku Kulturowe lekcje języka obcego. Czeka tam na was mnóstwo inspiracji.

Jako miłośniczka edukacyjnych escape roomów polecam również grupę na Faceboku Escape Roomowy Raj. Znajdziecie tam mnóstwo gotowych escape roomów do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego (ale nie tylko), a także możecie podzielić się swoimi.



Komentarze

Popularne posty