Zapisane - czyli super narzędzia, które poznałam w tym roku szkolnym

Zapisane

Zawsze miałam problem z archiwizowaniem postów, linków do  artykułów i ciekawych filmów, które znalazłam na Facebooku. Próbowałam korzystać w tym celu z Padleta, Pocket czy Trello. ale nie do końca było to wygodne. Prawdziwym przełomem dla mnie było odkrycie możliwości zapisywania interesujących mnie materiałów bezpośrednio na Facebooku i dodatkowo grupowanie ich w foldery tematyczne.




 Od tej pory tak właśnie zapisuję sobie materiały, które uznałam za ciekawe i do których będę chciała na pewno wrócić. Bardzo ułatwiło mi to życie, bo znalezienie tego akurat wpisu, który jest mi w danej chwili potrzebny, zajmuje już tylko chwilkę. Jednym z wielu folderów, które założyłam jest folder o nazwie Super narzędzia i jego zasoby chciałabym wam przybliżyć. Wybrałam tylko te, które zapisałam w ciągu minionego roku szkolnego i oczywiści tylko te, które faktycznie okazały się super i często z nich korzystam.

Usuń tło

Nie jestem specjalistką od programów graficznych, wszystko co robię jest amatorskie i intuicyjne i często bardzo nieporadne. Podobno w Canvie jest możliwość usunięcia tła z grafiki, którą stosujemy, ale ja nie mam pojęcia jak to zrobić. Bardzo mnie to ograniczało, ale z pomocą przyszedł mały programik do automatycznego usuwania tła. Nie jest to narzędzie idealne i zawodowi graficy tylko je wyśmieją, ale dla moich potrzeb zupełnie wystarczające. 


Wystarczy załadować zdjęcie TUTAJ i w kilka sekund tło zostaje usunięte, potem można na przykład w Canvie dodać inne i otrzymać coś takiego:
Może dla wielu z was to żadne cuda, ale dla mnie prawie jak odkrycie Ameryki :) Do czego można to wykorzystać? Możliwości jest sporo. Przede wszystkim do tworzenia własnych spersonalizowanych flashcardów, umieszczania postaci w bardzo dziwnych kontekstach i proszenia uczniów o tworzenie zdań na ich temat, historyjki wyjaśniającej co spowodowało, że dana osoba/osoby znajdują się w danym miejscu wykonując akurat tę, a nie inną czynność. Uczniowie sami mogą tworzyć takie ilustracje, na przykład streszczenia opowiadań, zarys historii do rozwinięcia, trudny do zinterpretowania obrazek, z którym będą musieli zmierzyć się ich koledzy z klasy. Na pewno wyzwala to kreatywność zarówno nauczycielską jak i uczniowską, pozwala również na wprowadzenie odrobiny humoru oraz wykorzystanie technologii. Cudowne jest, że właściwie wszystko to można wykonać podczas lekcji z użyciem smartfonów, a o to chyba nasi uczniowie nie będą mieć do nas pretensji :)

Speech bubbles - Phraseit

Kolejnym narzędziem, które na stałe chyba włączę do swojego repertuaru jest generator dymków dialogowych Phraseit. Wystarczy wybrać dowolne zdjęcie (własne lub z galerii) i puścić wodze fantazji. Uczniowie mogą wyobrażać sobie co myślą i mówią dane postacie i błyskawicznie generować zdjęcia z podpisami. Można też wydrukować i zalaminować zdjęcia z pustymi dymkami i poprosić uczniów o wypełnienie dymków markerem suchościeralnym.  Często korzystam z tej opcji ćwicząc określone konstrukcje gramatyczne (na przykład I wish, if only itp) i prosząc uczniów o zastosowanie ich własnie w dymkach. Sprawdza się, a uczniowie uwielbiają dzielić się swoimi pomysłami. Takie zdjęcie z mini dialogiem może też być punktem wyjścia do rozbudowanego dialogu, kontynuacji rozmowy przedstawionych osób, może być bazą do całego opowiadania, opisu osobowości, co tam tylko sobie wymyślimy. 

Newspaper templates

Czy wasi uczniowie lubią pisać artykuły? Moi polubili gdy zaczęliśmy używać szablonów do tworzenia artykułów prasowych. Cała kolekcja TUTAJ. Wreszcie nie było marudzenia, że temat jest nudny, głupi itp, skupiali się na  tym, żeby w sposób ciekawy go zrealizować, zilustrować ciekawymi zdjęciami, wczuć się w styl artykułów prasowych, wymyślić oryginalne nagłówki i tytuły. Dodatkowo motywujące było to, że gotowe artykuły, wydrukowane już, były umieszczone na ścianie sali językowej i mogli przeczytać jak zinterpretowali dany temat  ich koledzy. Było dużo śmiechu, bo młodzież mamy dowcipną a  i artykuły były przednie. Po lekcji chciałam zdjąć wydruki, ale poprosili żeby zostały na dłużej, widać było że są dumni ze swojej pracy i chcą podzielić się efektami z uczniami z innych klas. To zadanie wykonywali w grupach 2-3 osobowych, ale oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby była to praca indywidualna :) Z całego serca polecam te szablony :)

Kody QR ze zdjęciem/logo

Każdy kto mnie zna wie, że kody QR uwielbiam i wykorzystuję namiętnie podczas lekcji. Poświęciłam im aż dwa z moich pierwszych wpisów na blogu TUTAJ - o kodach QR do zamalowywania i TUTAJ - o moich pierwszych próbach ich stosowania. Od tego czasu korzystam z nich w większym lub mniejszym zakresie podczas prawie każdej lekcji. Tym razem taka mała perełka w postaci kodów z wbudowanym zdjęciem lub logo. Myślę, że przyda się taka opcja, jeśli chcemy kody uporządkować albo po prostu spersonalizować. Generatorów jest sporo, część z nich niestety płatna, ale GRCode.SeoAri jest darmowy, a działa tak:

Bitmoji

Nie jest chyba tajemnicą, że odkryciem roku była dla mnie aplikacja Bitmoji. Efekty jej korzystania widać nawet w tym poście. Poświęciłam jej cały duży wpis w październiku i do niego was odsyłam TUTAJ. Zdiagnozowałam to zjawisko żartobliwie jako wirus i widzę, że miałam rację, coraz częściej widzę różnorodne zastosowanie tej aplikacji, co mnie ogromnie cieszy.

Trimino

Przepraszam, co uznałam za odkrycie roku? Równie ważne jak Bitmoji okazało się Trimino. To cudowny generator, o którym wspomniałam już jakiś czas temu na blogu - TUTAJ  i myślę, że długo pozostanę mu wierna.  Uwielbiam tę grę za jej uniwersalność. Pozwala na powtórzenie nie tylko słownictwa, ale również gramatyki, funkcji językowych, parafraz itp. Wszystko zależy od naszej inwencji i potrzeb. 

Archiwa

Nie są to wszystkie moje tegoroczne odkrycia, ale tak, jak wpisałam we wstępie tylko te, które skradły moje serce i na stałe w nim zagościły. Jeden z moich wcześniejszych wpisów poświęciłam ulubionym narzędziom - TUTAJ.  Bardzo jestem ciekawa jakie były wasze odkrycia, nie tylko narzędziowe, ale na przykład blogi, strony internetowe, kanały na Youtube, które ułatwiają i uatrakcyjniają waszą pracę. Podzielcie się :)

Komentarze

Popularne posty