Nowa grupa, nowi uczniowie - poznajmy się.




Co roku to przerabiam, czy to ucząc w szkole państwowej, czy w prywatnej językowej. Spotykam nową grupę uczniów, z którą trzeba przeprowadzić pierwsze zajęcia. Przeważnie nie mamy jeszcze wtedy podręcznika i naturalnym wyborem tematu zajęć jest wzajemne poznawanie się. Szkopuł w tym, że uczniowie szkoły średniej i przynajmniej średnio zaawansowani dorośli już wiele razy przechodzili w swoim życiu procedurę przedstawiania się, mówienia kilku zdań o sobie i najczęściej nie mają zupełnie ochoty powtarzać tego po raz n-ty. Poza tym jeśli się nie znają, niechętnie się wypowiadają, gdyż jeszcze są dość onieśmieleni i nie mają do siebie zaufania, a jeśli grupa się już zna, wszystko, co mówią jest interesujące wyłącznie dla nauczyciela, a reszta niczym nie jest zaskoczona. Żeby uniknąć takich sytuacji wiele lat temu wypracowałam sobie kilka prostych sposobów na pierwsze lekcje, które moim zdaniem sprawiają, że wzajemne poznawanie się nie jest tak nudne ani stresujące.

1. Mówiące imiona

To ćwiczenie jest dość popularne. Uczniowie mają za zadanie przedstawić się podając swoje imię i przymiotnik zaczynający się od tej samej litery, na przykład "I'm Cruel Cathy" albo "I'm Sexy Sebastian". Najpierw podaję kilka przykładów i czekam aż wszyscy zorientują się jaka jest zasada doboru odpowiedniego przymiotnika. Podkreślam wiele razy, że przymiotnik nie musi określać ich prawdziwego charakteru (patrz Cruel Cathy - czyli ja), ma być po prostu prawidłowy, czyli zaczynać się na pierwszą literę ich imienia. Niestety często uczniowie mają problem z wyborem odpowiedniego słowa, gdyż albo ich słownictwo jest zbyt ubogie, albo ktoś inny już użył wybranego przez nich przymiotnika, albo mają tak duży wybór, że zdecydowanie się na ten idealny trwa wieki. I tu z pomocą przychodzę im ja pokazując listę przymiotników, z której mogą, a właściwie powinni skorzystać. Zachęcam ich do wybrania takiego przymiotnika, którego nie znali, żeby przy okazji czegoś się nauczyć. Oto lista. którą przygotowałam. W większości wybrałam przymiotniki z różnych repetytoriów maturalnych. Kod QR przenosi uczniów do słownika Cambridge, gdyby się okazało, że któreś słowa są problematyczne. Wersja pdf do pobrania TUTAJ.
Trochę szkoda mi tak bogatej kolekcji przymiotników, dlatego chciałam, żeby uczniowie przyjrzeli się im dokładniej. Przygotowałam dla nich ćwiczenie polegające na uzupełnianiu zdań odpowiednim przymiotnikiem z listy. Plik z ćwiczeniem znajduje się TUTAJ. Klucz do zadania TUTAJ: Jeśli uznacie, że słowa warto powtórzyć i utrwalić, polecam Quizleta, który zawiera wszystkie słowa z listy wraz z definicjami. Można go zadać do domu lub zagrać z uczniami w Quizlet Live. Link TUTAJ.



Uczniowie się następnie przedstawiają, jeśli wybrali jakiś ciekawy przymiotnik, proszę ich o podanie jego definicji, tak, żeby reszta grupy poznała nowe słowo. Robimy rundkę, w której uczniowie przedstawiają osobę obok i jest nadzieją, że zarówno ja jak i oni znają swoje imiona i przymiotniki z nimi powiązane. 

2. Rebusowy życiorys

To ćwiczenie wymaga nieco ekshibicjonizmu od nauczyciela, gdyż polega na wyjawieniu uczniom faktów z naszego życia. Jest bardzo proste. Na tablicy rysujemy klika obrazków, piszemy kilka liczb i słów, które w jakiś sposób związane są z nami. Można też przygotować wcześniej plakat i wyświetlić go na ekranie (jeśli macie rzutnik). Moja wersja na ten rok wygląda tak:


Dobrze, żeby nie wszystko było oczywiste, na przykład wpisując imię Sławomir miałam na myśli imię mojego męża, ale mam nadzieję, że pojawi się wersja "Sławomir is your favourite singer" (Tak na marginesie, to nie znam gościa, nie słucham disco-polo, jestem jedynie świadoma istnienia takiego zjawiska), lub pisząc 32 mam na myśli swój staż pracy, ale liczę, że ktoś powie "You are 32 years old" (naturalnie będzie od tej chwili moim pupilem aż do matury).  Zadaniem uczniów jest odgadnięcie ich znaczenia. A jakie są wasze propozycje interpretacji tego plakatu?

3. Find someone who...

Uwielbiam ćwiczenia tego typu. Mam nadzieję, że nikomu nie muszę tłumaczyć na czym polega zabawa w Find someone who..., ale zauważyłam, ze uczniowie czasem nie wiedzą jak tworzyć odpowiednie pytania i mechanicznie powtarzają zdania z handoutu, np mają napisane "Find someone who likes rats." i pytają się kolegi "Likes rats?" Koniecznie trzeba im pokazać kilka przykładów prawidłowo utworzonych pytań, żeby konsekwentnie przetwarzali na nie informacje z handoutu.

To tylko trzy moje ulubione i setki razy wykorzystane sposoby na poznanie grupy i sprawienie, żeby uczniowie poznali się nawzajem. Wybrałam te, które sprawdzają się w szkole średniej. Natomiast temat pierwszych zajęć po powrocie do szkoły z wakacji jest bardzo popularny wśród bloggerów. W ubiegłym roku w ramach akcji High 5 blogujące anglistki przygotowały mnóstwo ćwiczeń, które można wykorzystać w pracy z uczniami na wszystkich poziomach i grupach wiekowych. Ja serdecznie polecam pomysły Kasi z Enjoy English. A jakie są wasze sprawdzone ćwiczenia na pierwsze zajęcia z nową grupą? Piszcie w komentarzach :)

Jeśli lubicie przeprowadzać lekcje kulturowe zapraszam do grupy na Facebooku Kulturowe lekcje języka obcego. Czeka tam na was mnóstwo inspiracji.

Jeżeli kochacie escape roomy zarówno te cyfrowe jak i tradycyjne, zapraszam do grupy na Faceboku Escape Roomowy Raj. Znajdziecie tam mnóstwo gotowych escape roomów do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego (ale nie tylko), a także możecie podzielić się swoimi.



Komentarze

Popularne posty