Pobudka dla maturzystów



Nie wiem jak wasi maturzyści, ale moi mają od dawna zniżkę formy. Trwa już mniej więcej od grudnia. Wiem, że pełna mobilizacja nastąpi pod koniec kwietnia. Zasypana zostanę artykułami, rozprawkami, prośbami o dodatkowe ćwiczenia  itp. "Bo wie pani, trzeba tę rozszerzoną na jakimś przyzwoitym poziomie napisać". Każde pokolenie maturzystów jest podobne, ja też w 1988 roku myślałam, że będziemy tym rocznikiem, który z powodu jakiegoś kataklizmu, konfliktu zbrojnego czy innego powodu nie będzie mógł podejść do matury :) Na szczęście jak do tej pory do matury jakoś dochodzi i chyba lepiej zabrać się do powtórek wcześniej.
Aby rozbudzić w maturzystach miłość do gramatyki, transformacji powtarzam czasem materiał w formie gry kółko i krzyżyk. Pomysł nie jest mój, "sprzedała" mi go kiedyś koleżanka ze szkoły językowej (Marta S. dzięki)  w której uczę, ale spodobał mi się bardzo i namiętnie go wykorzystuję. (Wydaje mi się, że takie ćwiczenie pojawiło się w Teacher's Booku do którejś z wersji Total English Pearsona, ja go nie widziałam,, ale tak mi przekazała Marta. Może ktoś pamięta skąd ten pomysł oryginalnie?)
Dzielę klasę na dwie grupy, rozdaję ksero ćwiczeń gramatycznych  (przykładowy zestaw tutaj) i daję chwilę na zapoznanie się z nimi. Następnie zaczynamy grać w kółko i krzyżyk. Mam specjalnie przygotowany szablon, który najlepiej wydrukować w formacie A3, zalaminować i używać wielokrotnie (ja piszę po nim korzystając z markerów do tablic suchościeralnych). Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza zdoła ułożyć 5 kółek lub krzyżyków w jednej linii (poziomo, pionowo lun na skos). Pola z buźkami to takie darmowe kółka lub krzyżyki. Oczywiście kółko lub krzyżyk wpisuję tylko, gdy zdanie jest idealnie poprawne.
Przetestowałam to ćwiczenie wielokrotnie w szkole i zawsze wzbudza pozytywne emocje, jest to co lubię, czyli krew, pot i łzy (uczę w szkole w 99% męskiej, więc wszystkie formy rywalizacji działają 😀).

Materiały do pobrania

Interaktywny odpowiednik tej gry w Genially pod nazwą Connect four znajdziecie TUTAJ

Jeśli lubicie przeprowadzać lekcje kulturowe zapraszam do grupy na Facebooku Kulturowe lekcje języka obcego. Czeka tam na was mnóstwo inspiracji.

Jeżeli kochacie escape roomy zarówno te cyfrowe jak i tradycyjne, zapraszam do grupy na Faceboku Escape Roomowy Raj. Znajdziecie tam mnóstwo gotowych escape roomów do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego (ale nie tylko), a także możecie podzielić się swoimi.

Komentarze

Popularne posty