Irlandzki Escape Room - czyli uważajcie kogo zapraszacie do znajomych na Facebooku


Mówiły jaskółki, że niedobre są spółki, no i chyba coś w tym jest. Jakiś czas temu zostałam wmanipulowana w kooperację z pewną bardzo niebezpieczną osobą, którą poznałam na Facebooku i od tej pory moje życie prywatne przestało istnieć. Wystarczyło, że wspomniałam o chęci zrobienia jakiegoś Escape Roomu związanego ze świętem Patrykiem i Irlandią, mając na myśli raczej moją działalność bloggerską  na emeryturze, a Karina Frejlich, bo to o niej mowa, już zapędziła mnie do kieratu. "No dawaj, piszemy,  co tam chcesz, pomogę z grafiką. O są conditionale, potrzebuję 17, bo takie mamy hasło. O zobacz, tak to wygląda. Może być?" I to wszystko zanim jeszcze zdążyłam rano wypić pierwszą kawę. Bo musicie wiedzieć, że nasze cykle aktywności dobowej pokrywają się może w 10 procentach. Kiedy ja się dopiero rozkręcam wieczorem, Karina idzie spać. Kiedy ja jestem w fazie snu REM i przetwarzam kolejny odcinek Outlandera, Karina przesyła mi kolejne gotowe pliki do oceny i akceptacji. Katorga!!! Zatem zanim zaprzyjaźnicie się z kimś przez internet, wypytajcie dokładnie o ich nawyki, szczególnie o której godzinie wstają i ile potrafią zrobić w ciągu doby. Nigdy nie uważałam się za osobę rozlazłą, ale przy Karinie czuję się jak żółw.

Na pewno już każdy się zorientował, że moje biadolenie to tylko taka maniera. Ja uwielbiam pracować z Kariną i chyba zapowiada się dłuższa współpraca.

Efektem moich "cierpień" jest Irlandzki Escape Room. Bardzo się starałyśmy, żeby nadawał się do pracy z młodzieżą szkół średnich lub ostatnich klas szkoły podstawowej. Również tak dobrałyśmy  ilość zagadek, żeby nie była zbyt duża i  była możliwość rozwiązania ich w ciągu standardowej 45-minutowej lekcji. Oczywiście wszystko zależy od tego jak uczniowie będą współpracowali. Może się okazać, że trzeba będzie z którejś zagadki zrezygnować. Jeśli nie dysponujecie dużą ilością czasu, można wybrać po prostu jedno zadanie i poprosić uczniów o wykonanie go. Będzie to jakiś akcent kulturowy, a przy okazji poćwiczycie ten aspekt języka, który w danej chwili uznacie za najważniejszy, np idiomy, słowotwórstwo czy gramatykę. W dużej grupie uczniów sugerowałabym pracę z tym materiałem metodą stacji dydaktycznych. Uczniowie pracują w grupach w swoim tempie i wybierają te zagadki, które uznają za najciekawsze.  


Oto co znajdziecie w zestawie: 

1. Domino zawierające idiomy związane z green, gold, luck. 

Domino należy wydrukować, zalaminować i rozciąć.


2. Kody QR na pół

Zadanie baardzo kulturowe, gdyż skupia się na dopasowaniu sławnych Irlandczyków do ich dzieł, lub osiągnięć. Zadanie trzeba wydrukować i wyciąć, rozcinając karty na pół wedługzaznaczonych linii. Do zadania dołączyłyśmy kilka psujek, co by nie było za prosto. Poprawnie dopasowane odpowiedzi złożą QR code w całość, co pozwoli uczniom uzyskać odpowiedź do zadania.


3. Irish Grammar

Zadanie trzecie skupia się na gramatyce z Irlandią w tle. Jeśli uczniowie pracują w grupach, radzimy rozciąć prostokąciki tak, aby uczniowie mogli pracować jednocześnie nad kilkoma pytaniami. Poprawne odpowiedzi czytane kolejno dadzą rozwiązanie.

4. Word formation

W tym zadaniu skupiamy się na ćwiczeniu WORD FORMATION w temacie irlandzkim pozostając. Poprawne rozwiązanie zadania doprowadzi nas do karty z irlandzkim skrzatem – the IRISH LEPERCHAUN




5. QUIZ

Zadanie 5 jest rozciętym QR kodem prowadzącym do  quizu na quizziz.com . Kod QR należy pociąć tak, aby powstały puzzle. Po złożeniu ich i zeskanowaniu kodu, kod QR poprowadzi uczniów do QUIZU - Quizizz.

Materiały i instrukcja do pobrania TUTAJ (kliknij w grafikę) 



Tekst do zadania 4 można pobrać osobno. Na następnej lekcji lub jako zadanie domowe uczniowie mogą zrobić quiz w Quizizz. Dodatkowo polecam ćwiczenie rozumienia tekstu w aplikacji LearningApps - jest to przeróbka zadania 4, na lekcję po Escape roomie będzie jak znalazł. Link TUTAJ 


Do tego polecam jeszcze gramatyczny quizizz w klimacie irlandzkim: TUTAJ

Idealnym uzupełnieniem tego zestawu będzie St Patrick's Grammar Escape Room, o którym piszę TUTAJ  (kliknij w poniższą grafikę).

Dla uczniów klas 7 i 8 stworzyłyśmy zestaw St Patrick's Day 7+ (TUTAJ)

A dla młodszych uczniów polecam zestaw Kariny Frejlich St. Patrick's Young Learners (TUTAJ)

Jeśli kochacie zagadki językowe, które również można przerobić na cudowne lekcje prowadzone metodą stacji lub jako Escape Room, polecam nasze poprzednie produkcje.



 Obydwa  zestawy zostały z powodzeniem przetestowane na maturzystach. Powtórki dzięki nim odbywają się bezboleśnie, ale równie skutecznie.

Jak pracować metodą stacji przeczytacie TUTAJ

Na koniec prośba :) Jeśli będziecie wykorzystywać te materiały sprawicie mi ogromną radość komentując ten wpis na blogu. Miło jest wiedzieć, że to co robię nie trafia gdzieś w pustkę :)

Jeśli lubicie przeprowadzać lekcje kulturowe zapraszam do grupy na Facebooku Kulturowe lekcje języka obcego. Czeka tam na was mnóstwo inspiracji.

Jeżeli kochacie escape roomy zarówno te cyfrowe jak i tradycyjne, zapraszam do grupy na Faceboku Escape Roomowy Raj. Znajdziecie tam mnóstwo gotowych escape roomów do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego (ale nie tylko), a także możecie podzielić się swoimi.




Komentarze

Popularne posty